I dag er jeg sint …

… sint fordi jeg er så dritt lei av at vårt liv skal styres etter andres feilaktige holdninger og fantasier. Sint fordi jeg ikke vet om det er fordi de er dumme, for late til å lese seg opp på temaet eller bare rett og slett ikke bryr seg. Sint fordi jeg ikke blir spurt og tatt med på råd når de setter disse holdningene sine som en sannhet for vår virkelighet og så bruker dette som pekepinn i forhold til hvilken retning vårt tilbud om hjelp og bistand skal ta. Jeg er Sint fordi mitt livs virkelighet ikke blir tatt på alvor! Jeg er sint … 

JEG er hverken lat, opptatt av å være offer eller overdramatisk. JEG lever og har levd i en krise i lang, lang tid. Ikke fordi det er noe galt med meg – men fordi jeg valgte å bli hos ham jeg elsker når han selv ikke kunne ta vare på sitt eget liv. At jeg gjør ting frivillig betyr IKKE at det er fordi jeg VIL at det skal være slik. Og det betyr ikke at jeg i utgangspunktet hadde overskudd til å ta på meg denne oppgaven. Mitt liv er på ingen måte slik jeg ønsker det skal være. Mitt liv preges ugjenkallelig gjennom det faktum at jeg bor og lever med – og i aller høyeste grad FOR min slagrammede kjæreste. VI behøver hjelp – ikke bare han – hjelp til å stå på beina i denne stormen vi lever i. Likevel velger DE å trekke slutninger om MITT liv ut fra sine egne holdninger og fantasier fremfor å kontakte oss når de skal utføre arbeid i vårt hjem – eller lytte til meg og tro på det jeg sier for den saks skyld. Dette er ikke arbeid som vi får gratis – dette er hjelp vi betaler nærmere 1000 kr pr måned for.

Jeg er SINT fordi når jeg kontakter den instansen som ARBEIDER i vårt hjem så blir jeg møtt med holdningene i store bokstaver. Jeg er SINT fordi du (som tok telefonen) går i forsvar og angriper meg verbalt med DINE holdninger fremfor å stille meg åpne spørsmål for å finne ut hvorfor jeg ringer. Dette til tross for at TONEN er god og vi begge snakker med smil i stemmen. Jeg ringte ikke for å klage – jeg ringte for å spørre. NESTE gang kommer jeg garantert til å ringe for å klage – for nå er jeg SINT!

Jeg er SINT fordi du sa at jeg måtte belage meg på å gjøre mer av renholdet hjemme fordi min samboer har blitt bedre. Hva vet DU om ham? Hva vet du om MEG – som du ber gjøre jobben selv? Du har aldri vært i mitt hjem, du har aldri ringt meg og spurt hvordan det går med oss, du har ALDRI noen sine ringt eller kommet hjem til oss for å sjekke om kvaliteten på arbeidet dine ansatte gjør i vårt hjem holder mål !!! Den eneste du kan få noen som helst informasjon fra er hjemmesykepleien – som er innom oss 4,5 minutter noen kvelder i uken for å måle blodtrykk og spørre om han har tatt medisinene sine. Hva vet egentlig DE om livet vårt? De har heller ikke spurt hvordan vi har det. Ja, vi klarer oss uten dem – fordi vi velger å gjøre det meste selv. Fordi kompetansen ikke rakk dit vi ville. Dette er ikke stedet du bør hente din informasjon. Du arbeider ikke hos hjemmesykepleien som besøker oss – du arbeider hos OSS.

Likevel mener du at han er bedre og at JEG skal ta jobben dine renholdere ikke gjør – som å vaske toalettet hvor han skal kateterisere seg selv hver kveld?  Dette sier du fordi HAN er så mye bedre! Hvilke kriterier for BEDRE brukes – jeg bare spør? Hva er egentlig bedre? Er det det at han nå selv kommer seg ut av sengen uten å blir dratt opp som gjelder? At skinna som holder beine beint nå bare rekker til ankelen og ikke til kneet? Eller at han ikke må minnes om å ta medisinene sine? Er det DET som legitimerer at dere skal gjøre en dårligere jobb – og jeg betale like mye OG gjøre deler av jobben selv – uten at vedtaket er endret??

DU mente også at jeg burde vaske litt mellom hver gang dere er her. HVEM er du til å skulle mene noe som helst om hva jeg gjør i mitt eget hjem og hva jeg bruker tiden min til? Vet du i det hele tatt hvor mye tid jeg har til rådighet? Vet du noe som helst om MIN helsesituasjon? Jeg betaler DEG for å gjøre jobben  – DET er alt du egentlig trenger å vite! Når jeg svarer at jeg slett ikke vasker mellom rengjøringen jeg betaler for hver 14. dag, så får jeg til svar at “ja det spørs jo hvor gode rutiner du hadde fra før vi begynte å vaske hos dere det! “HVA vet DU om hvor gode renholds rutiner jeg har – eller hadde? Og ikke minst – HVORFOR velger du å si noe sånt? Hva ønsker DU å oppnå med det? Vel, jeg vet hva det handler om – din usikkerhet i møte med en kunde!!

Det ER ikke slik at når den som er syk blir litt bedre så får den nærmeste pårørende mer overskudd umiddelbart. Det er heller ikke slik at vi lever kun om dagen. Har du noen gang spurt meg om hva som skjer hjemme hos oss om natten? Eller om alle de skjulte utfallene kjæresten min har etter at han fikk en massiv blødning i det mest sentrale impulsområdet i hjernen? Det er heller ikke slik at selv om det synlige blir bedre så blir også det usynlige bedre – tvert om for vår del. Hos oss har det usynlige ført til en sterkt redusert livskvalitet de siste månedene – men for all del – bli ved dine selvproduserte holdninger du!!

Du antar at jeg hverken vet noe om renhold eller er sliten? Du antar at det synlige er det som viser virkeligheten. Du antar at jeg tar imot betalt hjelp fordi jeg ikke har behov for det. Du antar at jeg ikke vet noe som helst om jobben din. Vel, du snakket i dag med en svært erfaren renholdsleder som har arbeidet både med ansatte, kunder, kvalitetskontroller, ansettelser, avskjedigelser, opplæring – innen industri, sykehus, institusjoner og hjemrenhold. At jeg i voksen alder valgte å gå en annen vei og utdanne meg innen psykologi gjør at jeg har litt andre briller på i møte med andre mennesker. Selv om du kanskje ikke er klar over hva du sier og gjør – og hvorfor – så har jeg på INGEN måte tenkt å sitte her, i andre enden av telefonen, og akseptere dine uttrykte holdninger og fantasier – for de samsvarer på ingen måte med virkeligheten eller normal folkeskikk.

Jeg betaler deg for å hjelpe meg av en grunn – IKKE for å plage deg – Skjerp deg!!!

Jeg er SINT …. !!!

Du er arrogant, og du lyver til meg om mitt eget hjem når du forteller meg at vi har fått større bad som tar lengre tid å vaske. Har du vært her og målt?? Vet du noe jeg ikke vet? Badet er faktisk litt mindre enn de tre små rommene dere tidligere vasket hvor det sto proppet med ting, kommoder, skap – og vi hadde et gammelt og råttent dusjkabinett. I tillegg er rommet nå uten dørkarmer og løse gulvfliser og fugesmuler. Og du forteller MEG at dette tar lengre tid? Når var du her og så MEG vaske den nye helt glatte dusjveggen etter at renholderen har gått fordi de ikke vasker den og den er grønn nederst, der det skulle være gjennomsiktig glass – for ikke å snakke om kjøkkenvasken som INGEN av renholderne noen sinne har vasket – på snart halvannet år. Badet tar antagelig 2/3 kortere tid å vaske i dag enn før det ble pusset opp – og JA, tidsbergning var også en del av jobben min den gangen jeg jobbet som renholdsleder i X antall år. Det nye soverommet i andre etg er også mye lettere å vaske enn det gamle overfylte “campingsoverommet/spisestua” i første etg – hvor jeg nå ikke får rengjort noe. Ellers var det faktisk hele 9 uker hvor vi ikke hadde bad mens vi pusset det opp – jeg fikk aldri pengene tilbake for den tiden dere sparte da. Hva skjedde med DEN tiden. Det var kanskje ikke så viktig det? 


Hva tror du er lettest å vaske – og tar mest tid?? Tror ikke du trenger hverken utdanning eller arbeidserfaring for å se det. 
 

Jeg er SINT!!!

Jeg tok en telefon i dag tidlig for å sjekke om vedtaket vårt var endret, gått ut på dato eller om det ville komme  nye arbeidsplaner siden vi har endret bruken på en del rom i boligen. En enkel og grei telefon skulle det være. Jeg ble møtt uten selvrefleksjon eller kundeservice – jeg ble møtt med fordommer, arroganse og løgn – jeg ble møtt med forsvar fremfor lytting. Jeg ble rett og slett ikke møtt …

Resultatet er at det lille jeg hadde av overskudd rant ut med vaskevannet ditt …

 

#LHL #hjerneslag #hjerneblødning #samliv #pårørende #helse #renhold #kundeservice #ledelse #omsorg #følelser #utmattet #frivillig #kjærester #sammen #vårtliv

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg