Hvordan håndtere livet som pårørende … ?

Leveregel nr 1.

Jeg har lenge tenkt at jeg har lyst til å gjøre mer enn å bare beskrive hverdagen vår etter at samboeren min fikk hjerneblødning. Jeg har derfor tatt meg tid til å lage en liste med punkter for deg som har blitt pårørende og som kanskje synes det hele kan være ganske så skremmende og kaotisk. Det er en emosjonell berg og dalbane og når følelsene er koblet på så er fornuften vanskelig å få tak i. I ettertid vil du kanskje tenke at det ville vært lurt å gjøre slik eller slik for selv om du tror du henger med så ER det vanskelig å få oversikt den første tiden. Det er mye man ikke kan kontrollere – ikke minst er det mye som raskt går i glemmeboka. Disse punktene er dessverre ikke noen magisk kur som umiddelbart løser alle dine problemer – men det kan være ting som du ikke har tenkt over og/eller som på sikt vil gjøre at ting flyter lettere i hverdagen. Når alt kommer til alt så er det bare du som kan gjøre endringene og alle må finne sin egen vei.

Jeg vil tro at du som meg får høre gang på gang at du må ta vare på deg selv – men hvordan da?? DET er det ingen som forteller deg. Det er ikke lett å ta vare på seg selv når hvert eneste hjerteslag er en tanke om den andre. Jeg tror selv at ved å bruke disse ti punktene som en ledesnor så vil du over tid få mer overskudd og en opplevelse av kontroll – og ikke minst kan du opprettholde god helse og forhindre stress og kaos for din egen del. 

I dag tenkte jeg at jeg skulle dele det første av de ti punktene med dere og det er kanskje det enkleste – OG det vanskeligste av dem alle: 

 

1. SØVN & HVILE

Livet handler plutselig veldig mye mer om den andre.

For at du skal ha overskudd til dette må du være uthvilt.

Selv om du kanskje ikke får sove så forsøk å hvile når du kan.

Sett av tid og ikke la søvnen være det første som blir prioritert bort når du får for mye å gjøre.

 

Selv sov jeg neste ikke noe de første 6 månedene. Hvordan jeg da tenkte om søvn og hvile ble redningen for meg. Jeg vet nemlig at selv søvnfase 1(når du selv fremdeles tror du er våken) ER søvn – og det var det jeg sa til meg selv: “nesten søvn er også søvn”. Det høres kanskje banalt ut – men for meg var det viktig å opprettholde en god indre dialog med meg selv – og om jeg fortalte meg selv at jeg ikke fikk sove så ble jeg ganske fortvilet. Så jeg gjentok for meg selv at jeg faktisk HADDE sovet – selv om det ikke alltid føltes slik. “Jeg har jo i alle fall vært i søvnfase 1 – FLERE ganger i natt”:) Det hendte at jeg lo sarkastisk på innsiden – og svarte “Ja sæææærlig”. Men DET er jo lov å være litt uenig med seg selv også – bare det ikke blir en vane:) 

Processed with Moldiv

5 kalde kuldegrader og uoppvarmet bobil. Blant annet mens Vidar var innlagt på Hamar sykehus “sov” jeg i bobilen. Med flere dundyner, pledd og pels ble det om ikke annet koselig i senga – men kald på nesa ble jeg … og duppet innom søvnfase 1 nå og da 😉

Ellers er det jo mange andre måter å få en mental pause på slik som meditasjon, yoga, trening, avspenning – bare det å få fokus over på noe annen gir faktisk et element av hvile. Bare vær oppmerksom på at du ikke prioriterer bort søvnen først av alt når du får mye å gjøre. Lag det litt hyggelig for deg selv rundt sengetid, tenn et lys, les fire sider av godboka eller ta med deg en kopp kakao på senga – og finn holdepunkter i de små positive tingene dere har opplevd i dagen som gikk før du legger deg for natten. Sov eller hvil godt – DET er å ta vare på seg selv <3

Vil du følge bloggen på facebook så finner du den her!

 

#LHL #LFS #NFS #LHLhjerneslagung #pårørende #likesinnede #hjerneslag #hjerneblødning #hjernen #sykehus #søvn #hvile #tavarepåsegselv #leveregel #hverdag #pårørendehverdag #tilpasse #overkomme #gjennomføre #ståløpetut #girmegfandenikke #tingtartid #tålmodighet #familie #helse #psykologi #livet #hjerneslagstopperikkemeg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg